Fototips med Mika

Hej på er! Mika är mitt namn och jag är en vän till Fröken Nål, som hon så fint kallar sig. =)


Lite snabb info om mig är väl att jag fyller 19 i sommar, har precis tagit studenten från Medieprogrammet i Falun, men jag kommer från samma lilla by som Carro. Min inriktning på gymnasiet var textkommunikation och fotografisk bild. Det var allt om mig för nu.


Jag tänkte skriva ett litet gästinlägg här då Carro är på festival nu i helgen, och hon ville att jag skulle tipsa lite om hur man bäst fotar naglar. Och ptja, jag fotar inte naglar ofta, inte alls överhuvudtaget faktiskt, så jag säger bara det jag kan tänkas ge bra resultat, vilket är att ha så mycket ljus som möjligt, gärna naturligt ljus, använd inte blixt då färger och dylikt kan förvrängas. Stå gärna vid ett fönster där ljuset oftast ligger som bäst. Tänk på att ha en bra och inte för rörig bakgrund, du vill ju att man ska se naglarna, och inte det som är bakom. Tänk också på att lägga skärpa och fokus på naglarna, annars blir det lätt så att bakgrunden eller något bredvid blir skarpt medan huvudmotivet, dvs naglarna, blir suddiga.


Ett bra tips om du har en systemkamera är att införskaffa macrofilter, vilket gör att du kan gå närmare med kameran, vilket gör att detaljerna på din nageldesign syns mycket bättre. Har du lite mer pengar kan du ju investera i ett macroobjektiv, men det kostar ju en hel del. Ett macrofilter kostar runt några hundralappar. Ett macroobjektiv kostar ett par tusen kronor.


Ett allmänt kameratips för er som har en systemkamera men bara fotar i autoläget – gör inte det! Lär er manuella inställningar, det finns mycket guider på nätet, i böcker och även i instruktionsboken som följde med kameran när du köpte den, om hur du ska gå till väga. Du kommer att upptäcka så mycket roliga grejer, effekter och inse hur mycket bättre bilderna blir när du väl fått kläm på det.


Det var väl allt jag hade att säga om det. Om ni vill snoka lite i mitt liv (skämt åsido) så har även jag en blogg. http://nathifa.blogg.se/ är adressen till dig. Skriver om min vardag, lägger upp foton och lite sånt där.


Hoppas ni får en underbar sommar allihop, och jag hoppas att jag får gästblogga hos Fröken Nål fler gånger ;)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan du ha med lite mer om hur man målar naglar också?

2011-06-17 @ 11:25:23
Postat av: Mika svarar

Hej du anonyme! Det är Fröken Nål som står för nagelmålningen, jag kan ingenting sånt. Men kan garantera att det kommer upp inlägg under helgen om sånt också, en liten fågel viskade nämligen det till mig :)

2011-06-17 @ 12:02:56
URL: http://nathifa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0